Atlas Copco säljer delar av Alup Kompressoren

6 jul 2007

Stockholm den 6 juli 2007: Atlas Copco har tecknat avtal om att sälja delar av det tyska dotterbolaget Alup Kompressoren GmbH, för att uppfylla villkor från konkurrensmyndigheterna i samband med köpet av ABAC Groups industridivision.

Atlas Copco säljer Alup Kompressorens tyska försäljnings- och serviceverksamhet, samt dess monteringsverksamhet i Köngen, Tyskland, till ALMIG Kompressoren GmbH, ett bolag bildat av Alup Kompressorens tidigare ledningsgrupp. Atlas Copco behåller alla Alups dotterbolag utanför Tyskland, samt dess exportverksamhet.  “Vi är mycket glada att ha funnit en tillfredsställande lösning, både för de anställda och för myndigheterna,”  säger Ronnie Leten, chef för Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik. “Vi ser nu fram emot att fortsätta integrera de verksamheter som vi har förvärvat.”  Atlas Copco fick den 13 februari villkorligt godkännande att förvärva industridivisionen inom ABAC Group S.p.A., och affären slutfördes den 2 april. Verksamheterna som nu säljs står netto för mindre än 10% av försäljningen inom ABAC:s industridivision. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra försäljningspriset. För ytterligare information kontakta: Ronnie Leten, Chef för affärsområdet Kompressorteknik +32 (0)3 870 2938 eller +32 (0)477 222 685 Daniel Frykholm, Presschef 0708 65 8060