Stäng

Atlas Copco ökar kapaciteten för tillverkning av kompressorelement till skruvkompressorer

2 aug 2006

Stockholm 2 augusti 2006: Atlas Copco kommer att utöka tillverkningskapaciteten i produktionsenheten för skruvkompressorelement i Antwerpen, Belgien. Investeringen har ett värde på MSEK 60.

Efterfrågan på skruvkompressorer har visat på en stabil och uthållig tillväxt för alla varumärken inom Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik under de senaste åren. Samtidigt har introduktionen och marknadens acceptans av nya kompressorelement och nya kompressormodeller ytterligare ökat efterfrågan.  “För att kunna möta den höga efterfrågan på skruvkompressorer kommer vi att ytterligare utöka tillverkningskapaciteten i Airpower-fabriken i Antwerpen i Belgien,” säger Ronnie Leten, chef för affärsområdet Kompressorteknik.  Investeringen består av ett antal hög-automatiserade maskinverktyg för tillverkning av nyckelkomponenter till skruvkompressorer. Installationen av de nya maskinerna beräknas vara slutförd i mitten av 2007.  Produktionsenheten där investeringen görs, ingår i Airtec-divisionen inom affärsområdet Kompressorteknik. Den nya investeringen kommer att skapa 12 nya arbetstillfällen.  För ytterligare information kontakta: Ronnie Leten, chef för affärsområdet Kompressorteknik  +32 (0)3 870 2938 or +32 (0)477 222 685  Joanna Canton, Presschef +44 (0)1442 22 23 12 eller +44 (0)7971 65 01 15  Atlas Copco är en världsledande leverantör av produktivitetshöjande lösningar för industrin. Produkterna och tjänsterna sträcker sig från luft- och gaskompressorer, generatorer, gruv- och anläggningsutrustning, industriverktyg och monteringssystem till relaterad eftermarknad och uthyrning.  I nära samarbete med kunder och affärspartners, och med mer är 130 års erfarenhet, utvecklar Atlas Copco för högre produktivitet. Med huvudkontor i Stockholm, Sverige, når Gruppen mer än 150 marknader globalt. Under 2005 hade Atlas Copco 27 000 anställda och en omsättning på SEK 53 miljarder.  Mer fakta finns på www.atlascopco.com.   Airtec är en division inom Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik. Divisionen utvecklar och tillverkar kompressorelement och delar till Atlas Copcos skruvkompressorer, såväl till oljefria som olje-insprutande kompressorer, samt till tand- och turbokompressorer. Airtecs huvudkontor, högteknologiska laboratorium och produktionscenter ligger i Antwerpen, Belgien.